Mivel a hazai utakon már nincs mit jobbítani, a magyar kormány Ukrajna közlekedési hálózatát fejleszti: 15 milliárd forintnyi kamatmentes hitelt adott a szomszédos országnak, hogy utat építsen Kárpátalján.
 „Ukrajna a kötött segélyhitelkeretet elsősorban a Beregszászt és  Asztélyt elkerülő út kiépítésére, a Beregszászt Munkáccsal összekötő  autóút felújítására, valamint a Tiszapéterfalva–Nagypalád közti út  felújítására fordíthatja” írta precízen körül lapunknak a Külgazdasági  és Külügyminisztérium, hogy mire folyósított az Orbán-kormány 50 millió  eurós hitelt Ukrajnának. A külügy szerint a segélyhitelezés roppant  előnyös Magyarország számára, így a tárca szerint a „források  rendelkezésre állásának függvényében további közúti fejlesztések  megvalósítására is sor kerülhet a felek megállapodása alapján”.
Hogy  miért épít és építhet a jövőben magyar adóforintokból utat Ukrajna,  arról a tárca bikkfanyelvű közleménye nem sokat mond. Az ügyet a  Népszava szúrta ki az Interfax hírei között (kormányzati közlemény nem  tájékoztatta a nyilvánosságot), a hivatalos verzió szerint a 15,4  milliárdot határhálózat fejlesztésére kapta Ukrajna.
A szomszédos  ország minisztertanácsa nemrég hagyta jóvá, hogy a parlament elé  kerüljön az a kétoldalú megállapodás, amit Orbán Viktor és Volodimir  Hrojszman miniszterelnökök kötöttek tavaly novemberben.
A magyar  kormányfő akkor „a két ország között valaha volt legnagyobb üzleti és  infrastrukturális  programjának” nevezte a megállapodást, ami alapján –  mint kiderült – felújítják a beregsurányi határátkelőt, új híd épülhet  Záhonynál, emellett folytatnák az M3-as autópályát a határtól Munkácsra  vezető, illetve Beregszászt elkerülő úttal.
Az ukrajnai  nagyberuházás minden költségét a magyar adófizetők állják. Igaz, a  megállapodás kiköti, hogy az ukrán fél a beruházásokhoz szükséges  anyagokat, szolgáltatásokat csak Magyarországról rendelheti meg, továbbá  kizárólag a rögzített célokra használhatja a magyar hitelt. A külügy  szerint a magyar–ukrán határtérségben olyan közös infrastrukturális  fejlesztéseket határoztak meg, amik tükrözik a magyar prioritásokat.
A  tárca állítja: ezek megvalósulása Magyarország érdeke, ám a nehéz  helyzetben lévő ukrán költségvetés nem képes e beruházásokat  finanszírozni”.
A diplomácia szerint az OECD-szabályok miatt a  kormány kamatot sem kér Ukrajnától. „Az OECD lehetővé teszi, hogy  gazdaságilag nehéz helyzetben lévő országokban a beruházások teljes  költségét 0 százalékos vagy ehhez közeli kamatszinten finanszírozzuk.
A  kedvező kondíciók biztosítása azért éri meg, mert a fejlesztésekből a  kárpátaljai magyar közösség, illetve a magyar gazdaság profitál” –  indokol a külügy. Ráadásul kedvező feltételek ide vagy oda, de a hitelt  az ukrán kormánynak vissza kell fizetnie, azaz a minisztérium szerint  kiveszi a részét a finanszírozásból. Arra azonban a tárca nem tért ki,  hogy Ukrajna a szerződés szerint tizennyolc évig, azaz 2035-ig törleszti  adósságát.
 
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!